17. 11. 2024 20min.

Potřebuje Indonésie Evropskou unii? Možný vývoj zahraniční politiky pod novým prezidentem Prabowo Subiantem

Komentář

Nastupující prezident Indonésie Prabowo Subianto během předvolební kampaně prohlásil, že země „už skutečně nepotřebuje Evropu“. Učinil tak v době sbližování této lidnaté východoasijské země s Evropskou unií, které by mělo vyústit v uzavření Komplexní dohody o hospodářském partnerství (CEPA). Úspěšné dokončení obchodních jednání by nejen významně posílilo pozici EU v indopacifickém regionu, ale také by představovalo důležitý krok v unijní strategii usilující o snížení rizik spojených s Čínou. Nicméně jedná se o pokrok, který by nový indonéský prezident, jenž zároveň stane v čele vlády, upřednostňoval? Nabízí se otázka, zda bude Subianto po bývalém proevropském prezidentovi Joko Widodovi spíše multilaterálním mediátorem, impulzivním potížistou nebo pragmatickým obchodníkem vytyčujícím si jednací hřiště.

Článek vyšel v tištěném čísle časopisu Mezinárodní politika 2 2024 - Nové výzvy v Indo-Pacifiku

V době, kdy jsou vztahy s Ruskem na bodě mrazu a s Čínou čím dál napjatější, se Evropská unie snaží reagovat na proměňující se mezinárodní prostředí a hledat nové, od svých hranic vzdálenější partnery, se kterými by mohla sdílet podobné hodnoty a posilovat politicko-ekonomické vazby. Paralelně se s tímto cílem prolíná také unijní strategie tzv. de-riskingu. Ta se snaží o snížení závislosti na jediném dodavateli a o ochranu před negativním dopadem nepříznivých geopolitických událostí, jako byla ruská invaze na Ukrajinu v únoru 2022. Otázkou je, jakým způsobem může evropský blok států kontrolovat rizika spojená s přílišnou závislostí na Čínské lidové republice. Odpověď může nabídnout region Indo-Pacifiku, kde EU již řadu let posiluje své obchodní vazby a pokouší se o navázání dobrých vztahů s relativně novými partnery.

Jedním z nich je Indonésie, čtvrtý nejlidnatější stát na světě, rozprostírající se na více než 17 tisících ostrovech v jihovýchodní Asii. Unie s Indonésií postupně prohlubuje ekonomické vztahy od počátku tisíciletí, kdy se v zemi po letech autoritářské vlády prezidenta Suharta začala konsolidovat demokracie. Vzájemný obchod EU s Indonésií např. v minulém roce zaznamenal nárůst o 32 %, a především v důsledku silné indonéské pozice v komoditním obchodu pak východoasijská země dlouhodobě vykazuje vůči EU kladné obchodní saldo ve svůj prospěch. Členským státům EU se daří s Indonésií aktivně obchodovat navzdory dosud neuzavřené dohodě CEPA. Jednání o jejím uzavření byla zahájena v roce 2016, postupují ale pomalým tempem. A se zvolením nového prezidenta Prabowo Subianta je možné, že se tempo jednání ještě výrazně zvolní.

Prezident v zahraniční politice Indonésie

Prabowo Subianto má poměrně kontroverzní minulost. Bývalý ministr obrany je především spjatý s působením ve speciálních vojenských jednotkách Kopassus, které byly mj. mezinárodními organizacemi obviněny z mnoha nezákonných násilností a porušování lidských práv. V říjnu 2024 Subianto nahradí dosluhujícího prezidenta Joko Widoda, který po deset let představoval lehce proevropskou konstantu indonéské zahraniční politiky. Jeho postoj je v dějinách Indonésie poměrně vzácný a mírně se vymyká obvykle spíše opatrnému přístupu indonéské zahraniční politiky vůči Evropě pramenící z dávné koloniální historie. Widodo se ale spíše snažil beze zbytku naplnit obsah hesla tradičně neutrální zahraniční politiky „svobodná a aktivní“ („Bebas dan Aktif“), než že by šlo o výrazně proevropského zástupce Indonésie.

Indonéská diplomacie se pod hlavičkou zmíněného hesla snaží udržovat dobré vztahy se všemi světovými mocnostmi a prezident coby hlava vlády hraje v její tvorbě stěžejní úlohu. Joko Widodo se tak např. aktivně snažil učinit z Indonésie globální námořní velmoc, přičemž se jeden z pilířů této politiky opíral o přizvání jakékoliv země ke spolupráci a úsilí o eliminaci námořních konfliktů. Tradiční indonéská politika tisíce azimutů se tak dostala do konfliktu s Widodovým úsilím, když Čína pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga vznesla teritoriální nároky v Jihočínském moři.

Právě změna mezinárodního prostředí, spojená především se zhoršením vztahů s Čínou, do značné míry vedla prezidenta Widoda k bližšímu příklonu k Evropě. Tento příklon má ale zcela pragmatické pozadí a nelze v něm hledat žádný resentiment vůči vzdálené Evropě; indonéští diplomaté v zahraničí primárně působí jako ekonomičtí zástupci hledající nové trhy a lákající na investiční příležitosti. Posílení vzájemného obchodu s Evropou je proto pro Indonésany spíše pojistkou v případě dalšího zhoršování vztahů s Čínou, a tudíž i vzájemné hospodářské spolupráce.

Indonéský příklon k EU v poslední době tak má své limity a nelze jej nijak zvlášť přeceňovat. Indonéská pragmatičnost se naplno prokázala např. letos v únoru na EU-indopacifickém ministerském fóru, kdy zástupci Indonésie a Srí Lanky obvinili Evropskou unii z užívání „dvojího metru“ v přístupu ke konfliktům na Ukrajině a v Gaze. Indonéská diplomacie v obou případech vyzývá k příměří a zastavení násilí. Pokouší se přitom hrát roli aktivního mediátora, což je ale minimálně v blízkovýchodním konfliktu obtížné vzhledem k dlouhodobé indonéské podpoře Palestiny. Z výše řečeného je ale patrné, že Indonésie na mezinárodním poli primárně vystupuje jako neorealistický pragmatický obchodník, který se umí ozvat, jde-li o jeho zájmy.

Obtížné sbližování s Evropskou unií

Indonésie byla v roce 2023 16. největší ekonomikou světa, která meziročně roste tempem asi 5 %. Pro Evropskou unii tak ostrovní stát skýtá řadu obchodních příležitostí, včetně šance na realizaci strategie de-riskingu v evropsko-čínských vztazích. Indonésie totiž disponuje surovinami, o které má EU vážný zájem – především jde o nikl, jenž je potřebný při výrobě kovových slitin, nabíjecích baterií, katalyzátorů apod. Unie je nyní v tomto ohledu závislá primárně na Číně, což se vzhledem k proměnlivé geopolitické situaci snaží změnit a zdroje vzácných kovů diverzifikovat.

Důležitým krokem v unijním úsilí by mohlo být uzavření Komplexní dohody o hospodářském partnerství (CEPA) s Indonésií, které započalo roku 2016. Úspěch jednání by rovněž posílil postavení EU v indopacifickém regionu. Proces uzavírání CEPA je ale velice pomalý a kvůli nárůstu překážek dokonce hrozí jeho zamrznutí. Takovou zásadní okolností je letitý spor o vzájemně obchodované komodity, který se má letos rozšířit na novou úroveň. Indonéský vývoz do EU je dominantně založen na komoditách, z toho asi 22 % tvoří export palmového oleje a jeho variant. Nová unijní legislativa, jež vstoupí v platnost letos v prosinci, nicméně vyvine enormní tlak na indonéský vývoz této komodity.

Spor začal roku 2017, kdy Evropský parlament přijal usnesení vyzývající k postupnému vyřazení rostlinných olejů coby složek biopaliv do roku 2020. Tyto oleje mají vliv na odlesňování. V dubnu 2023 pak EU přijala nařízení o odlesňování, jež od prosince 2024 povoluje pouze obchod s komoditami, mj. sójou, palmovým olejem, kávou či kakaem, které odlesňování nezpůsobují. V červnu 2021 došlo ke zlepšení indonésko-unijních vztahů a obnovení jednání o CEPA, když šéf zahraniční politiky EU Josep Borrell navštívil Jakartu jako první cíl své cesty po jihovýchodní Asii. Od loňského listopadu ale ve vzájemných vztazích znovu trvá napětí v očekávání, co způsobí nová unijní legislativa.

Na zhoršení vztahů a pomalém postupu jednání nemá podíl pouze Evropská unie. Indonésie si je dobře vědoma své nepostradatelné úlohy v oblasti exportu drahých kovů a v případě nutnosti je ochotna uvalit embargo na vývoz svých komodit s cílem zamezit tomu, aby její suroviny byly pouze vytěžovány jinými aktéry na úkor indonéských zájmů. V roce 2020 např. prezident Widodo zakázal vývoz niklové rudy a povolil pouze export výrobků z niklu. Unie následně podala stížnost ke Světové obchodní organizaci, která před dvěma roky konstatovala, že embargo porušuje její pravidla.

I přesto všechno si ale Indonésie nemůže dovolit omezit vzájemné vztahy s EU, a to především kvůli velkému jednotnému trhu, který představuje spolehlivou alternativu v současném nejistém mezinárodním uspořádání. Odhlédneme-li ale od rozepří kvůli obchodovaným komoditám, další neznámou pro vývoj jednání o CEPA je nástup Prabowo Subianta do funkce indonéského prezidenta. Jeho ostrá anti-evropská předvolební rétorika mohla být banalizována probíhající kampaní. Nelze ale pominout, že budoucí prezident dlouhodobě kritizuje unijní omezení indonéského vývozu a partnersky se více přiklání k Číně. Unie tak bude muset pečlivě vyhodnotit situaci, zejména do jaké míry může prohlubovat vzájemnou obchodní výměnu s Indonésií během Subiantova mandátu.

Impulzivní potížista, nebo pragmatický obchodník?

Od nového prezidenta se nedá očekávat, že z pozice hlavního vládního představitele nebude vykonávat aktivní globální diplomacii. Již jako ministr obrany podnikl v prvních 100 dnech mandátu cestu do osmi zemí po celém světě za účelem posílení vojenských vztahů. Nicméně ve sporu o teritoriální nároky v Jihočínském moři vystupoval poměrně zdrženlivě a ve snaze udržet dobré vztahy s Čínou vyzýval i ostatní státy k opatrnému postupu. Si Ťin-pching se mu následně letos v dubnu za letitou podporu odměnil přivítáním v Pekingu, což Čína v případě neinaugurovaných zahraničních představitelů dělá jen výjimečně.

Pakliže se Čína těší Subiantově náklonnosti, Západ od budoucího indonéského prezidenta sklízí spíše kritiku, a to především za uplatňování dvojích standardů a poučování ostatních. Subianto se často stylizuje do role neústupného muže vůči EU, kterou kritizuje za neopodstatněné požadavky v obchodní a klimatické politice. Zároveň ale uznává, že i přes občasné problémy má Indonésie s Evropou jako takovou dobré vztahy. Co tedy může Unie od nového prezidenta očekávat?

I když nelze jeho předvolební rétoriku pominout, budoucí indonéský prezident několikrát deklaroval, že hodlá pokračovat v zahraniční politice svého předchůdce. A jakkoliv je Subianto hodnotově blíže Číně, vzhledem k ekonomickým zájmům Indonésie je velmi nepravděpodobné, že by měl v úmyslu zmrazit jednání s EU. Z jeho vyjádření lze vyčíst, že rozhodně odmítá protekcionismus, chtěl by však do budoucna nastavit rovné vyjednávací podmínky. Evropská unie by se tak měla připravit na nelehká jednání s aktérem, jenž do značné míry nectí západní hodnotový rámec, nad který staví národní zájem a pragmatičnost.

Jako nejpravděpodobnější se tak jeví scénář, kdy prezident Prabowo Subianto učiní mírný posun v zahraniční politice směrem k hodnotově bližším partnerům v Asii, zejména pak k Číně. V ekonomické diplomacii by pak Indonésie měla nejspíše přitvrdit a hrát úlohu neústupného pragmatického obchodníka. Subianto není impulzivním potížistou, do něhož se pokusil stylizovat během kampaně, ale ani umírněným mediátorem, kterým byl prezident Widodo. Vzhledem k výše uvedenému to tedy nevypadá na brzké oteplení vztahů s Unií a uzavření jednání o CEPA. Evropští diplomaté by se měli připravit na obtížnější ekonomická jednání, než s Indonésií absolvovali doposud.

 

→ David Broul je doktorandem na Katedře politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se zaměřením na vnitřní fungování EU a její vnější vztahy se třetími zeměmi; je výzkumníkem v projektu EUVIP (The EU in the Volatile Indo-Pacific).

→ Antonín Nenutil studuje v magisterském programu na Katedře politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, věnuje se bezpečnostním studiím a geopolitice; v současnosti vede univerzitní projekt Euforka.

Tento text vznikl za podpory Evropské unie: 101079069 – EUVIP – HORIZON-WIDERA-2021-ACCESS-03.

Témata a regiony